Home » Stoppen met suiker: een dieet gebaseerd op je persoonlijkheid

Een dieet met veel suiker wordt in verband gebracht met hartaandoeningen en obesitas. Dus als je wil minderen of stoppen met suiker, verhoog dan je kans op slagen met een plan dat specifiek op jou is afgestemd.

Je bent impulsief

Je eetkeuzes door externe factoren laten bepalen, overkomt velen van ons, zelfs artsen. Een wellness- en levenscoach merkte dat ze vaak naar worteltaart verlangde, zelfs wanneer ze geen honger had. Toen ze even de tijd nam om te onderzoeken waarom ze deze zoete lekkernij wilde, realiseerde ze zich dat het eten van taart eerder een reflex was als reactie op stress. Ze besefte dat dit de sleutel was om haar te helpen de stress-suikerverbinding te verbreken.

Wanneer je de neiging krijgt om in een doos met koekjes te graven, zou je eerste stap moeten zijn om even stil te staan. Vraag jezelf dan af waarom je dit wil? Brengt verdriet of verveling je hiertoe? Word nieuwsgierig naar je verlangen naar suiker en probeer te begrijpen waar het vandaan komt en wat het probeert op te lossen. Als je je ervan bewust bent dat de drang niet voortkomt uit honger, kun je betere manieren bedenken om met de hunkering om te gaan. Zorg dat je een paar copingstrategieën bij de hand hebt, zoals weten wie je kunt bellen (of sms’en) als je je hart moet luchten of hou een dagboek bij, als dat toegankelijker is om jezelf uit te drukken.

minder suiker eten

Je bent een planner

Het achterwege laten van suiker kan een hele opgave zijn, omdat het in zoveel voedingswaren voorkomt. Uitzoeken wat je wel en niet kunt eten is moeilijk, vooral als je onderweg bent. Dat is waar je je planning skills moet aanboren. Neem suikervrije snacks mee naar het werk of voor onderweg. Zodra de honger toeslaat, hoef je niet snel iets uit een automaat of kiosk te halen, zonder goed te kunnen nagaan hoeveel suiker deze snack wel of niet bevat. Zorg dat je altijd iets bij de hand hebt zoals fruit-notenrepen, bananen, voorgepelde hardgekookte eieren of een kaasstengel.

Je hebt de neiging om op te geven als het moeilijk wordt

Stoppen met suiker betekent niet echt dat je het altijd moet laten, vooral als je een zoetekauw bent. Er is een tijd en een plaats voor een zoete verwennerij. Plan een keer per week iets waar je echt van houdt (een kleine cupcake, een bolletje ijs) zonder schuldgevoel. Deze geplande uitspattingen kunnen je zelfs helpen om in het algemeen minder suiker te eten. Als je je schuldig voelt, denk je vaak dat je “de dag hebt verpest” en geef je je gezonde eetplan helemaal op, wat kan betekenen dat je in koekjes of snoep duikt. En dan jezelf weer beloven dat je volgende week opnieuw begint. Onderzoek toont echter aan dat jezelf beperken het verlangen naar verboden voedsel, zoals chocolade, verhoogt.

Je hebt een alles-of-niets houding

Als je een paar snoepjes eet, wil je dan de hele zak? Als je ijsrepen in je vriezer bewaart, zijn ze dan te moeilijk om te weerstaan? Als het gemakkelijker is om lekkernijen uit je huis te houden dan erin, ben je misschien een alles-of-niets persoon als het om suiker gaat. Dus hoewel het slim is om je keuken op te ruimen, moet je misschien een stap verder gaan. In de beginperiode moet je misschien ook fruit opgeven. De zoetigheid van fruit kan bij sommige mensen een eetbui veroorzaken. Totdat de suikerverslaving onder controle is en het intense verlangen naar suiker is afgenomen, moet je streng zijn met voedingsmiddelen die toegevoegde of natuurlijke suiker bevatten. Het is ook belangrijk om familieleden mee te krijgen in de uitdaging, aangezien jouw suikervrij dieet kan mislukken, wanneer zij allerlei zoetigheden in jouw bijzijn zitten te verorberen.

minder suiker eten

Je bent meer een hartig persoon

Suiker verstopt zich niet alleen op onverwachte plaatsen (saladedressings, sauzen, diepvriesmaaltijden), maar het zit ook in een geconcentreerde hoeveelheid in sommige koolhydraatrijke gerechten, zoals bagels en pizza. Dat betekent dat je een suikerfanaat kunt zijn zonder het te weten. Frieten en pizza bevredigen nog steeds een hunkering naar suiker, maar dan in een hartige vorm. Waarom? Ze worden afgebroken en snel opgenomen, waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt en crasht. Alles wat die hoogte- en dieptepunten veroorzaakt, voedt je verslaving. Haal deze simpele vormen van koolhydraten uit je dieet. Weet dat geraffineerde koolhydraten (pasta, crackers, wit brood), evenals frieten eigenlijk suiker zijn. Als je trek hebt in koolhydraatrijk voedsel (wafels, pannenkoeken) als ontbijt, is dat een ander teken dat je misschien een hang naar suiker hebt. Het herkennen en vervolgens beperken van deze voedingsmiddelen is de enige manier om je verslaving te doorbreken.

door Gennifer

Categorieën: Jij

0 reacties

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.